Webwinkels hebben het best zwaar tegenwoordig. Dankzij internet kan de consument eenvoudiger dan ooit tevoren prijzen vergelijken en vanuit zijn luie stoel winkelen. De ondernemer heeft het daar niet makkelijk bij: die moet ervoor zorgen dat zijn webwinkel vindbaar is, goede prijzen biedt, er aantrekkelijk uitziet en ook nog eens goed werkt. Wanneer je gebruik maakt van fraai vormgegeven WooCommerce Themes, heb je de ideale basis waarmee je je eigen webwinkel vorm kunt geven. Maar hoe ontwerp je een webwinkel zodanig dat de klanten de digitale deur platlopen?
WooCommerce Plugins
WooCommerce bestaat uit allerlei verschillende onderdelen. Een daarvan zijn de vele plugins die je zo van internet kunt downloaden. Al die plugins hebben een speciale toepassing die je probleemloos kunt integreren in je website. Typ maar eens op Google in: “WooCommerce plugins”. Er bestaan te veel plugins om hier op te noemen, maar het is wellicht handig om er een paar uit te lichten. Bekijk dit lijstje met plug-ins voor e-maillijsten, metatagbeheer en Facebook-integratie. Wie weet kom je daarmee wel op ideeën. Sommige van de plugins zijn niet gratis. De betere plugins kosten vaak geld, maar je krijgt er wel veel voor terug.
Metadata
Om te begrijpen hoe je met WooCommerce de conversie en vindbaarheid van je website kunt verhogen, moet je eerst weten hoe Google überhaupt het wereldwijde web in kaart brengt. Google maakt gebruik van de zogeheten spiders om internetpagina’s af te struinen. De spiders verkennen elk hoekje en gaatje van de webpagina en geven aan Google door wat er op zo’n pagina te vinden is. Belangrijk daarbij zijn de metadata. Dat zijn de gegevens van de website die Google het eerst onder de loep neemt. Wanneer je daar goed mee kunt goochelen, komt de website hoger in de lijsten van Google te staan.
Structuur
Vanzelfsprekend maakt Google ook gebruik van andere gegevens om de relevantie van een website te bepalen – anders zou je de metadata gewoon vol kunnen proppen met allerlei willekeurige termen om de aandacht van de zoekmachine te trekken. Google neemt ook de structuur van de website onder de loep. WooCommerce heeft wat dat betreft een streepje voor: de WooCommerce-structuur is van zichzelf al afgesteld op Google. De URL’s die WooCommerce produceert, kun je eenvoudig zoekmachinevriendelijk maken. Hierdoor genereer je nog meer traffic.
SEO met WooCommerce
SEO staat voor ‘Search Engine Optimalisation’, oftewel ‘zoekmachineoptimalisatie’. Echt goede SEO vraagt om een gedegen aanpak. Een belangrijk aspect van je website is de sitemap. Die moet echt in orde zijn om Google naar je website te lokken. De sitemap is de hiërarchische structuur van de website. Beginnelingen willen nog wel eens de voor Google belangrijke gegevens begraven onder een onlogische structuur. Stel de sitemap in WooCommerce zodanig in dat Google deze zo optimaal mogelijk kan ontvangen.
Sociale media
Veel consumenten zijn vandaag de dag op meerdere digitale locaties te vinden. Wie heeft er immers tegenwoordig geen Facebook-account en Twitter? Veel carrièretijgers zijn daarnaast ook nog op LinkedIn te vinden. Het is verstandig om een website ook onder de aandacht van de gebruikers van sociale media te brengen. Je kunt in WooCommerce eenvoudig een plugin toevoegen die het bezoekers makkelijk maakt hun aankoop of ervaringen met de website op hun profiel te tonen. Stel je voor dat honderd bezoekers een website op Facebook noemen: het aantal nieuwe bezoekers zal zonder twijfel in rap tempo toenemen.
WooCommerce
Als je de vier bovenstaande tips ter harte neemt, duurt het niet lang voordat het aantal bezoekers in rap tempo stijgt. Je kunt ook een van de tips overslaan, maar de kracht van een goede website schuilt in een meerledige aanpak. Alleen goed gebruik van sociale media is niet genoeg. Een website kan geweldig voor Google zijn ontworpen, maar als de URL’s een rommeltje zijn, jaag je Google (en dus de bezoekers) alleen maar weg. WooCommerce biedt je de sleutels van de Ferrari; het is aan jou om in te stappen.