Hoe ziet een klant of jij betrouwbaar bent?

Hoe ziet een klant of jij betrouwbaar bent?

Stap eens in de schoenen van de klant: de bezoeker van jouw website. Wat is belangrijk voor je klant? Waarom zou hij bij jou kopen of gebruik maken van jouw diensten? Hij kent je tenslotte niet, maar wellicht wil hij wil je wel leren kennen. Geef je potentiële klant de kans om in te schatten hoe professioneel en betrouwbaar jij bent.

Bouw een klantrelatie op

Een klant die voor het eerst je website bezoekt, zal snel een indruk willen krijgen van je bedrijf en je diensten of producten. Beschrijf diensten kort en duidelijk en zorg voor goede foto’s van je producten met een heldere omschrijving. Het zou zonde zijn als de klant voor de concurrent kiest, alleen al op grond van betere informatie in woord én beeld.
Kopen en verkopen op internet betekent dat er een vertrouwenskloof overbrugd moet worden. Als klant kun je de producten niet zien of aanraken, je kunt geen vragen stellen en de deskundigheid van het personeel vaststellen. Je kunt niet zo makkelijk terug om verhaal te halen als je niet tevreden bent. Hoe kun jij ervoor zorgen, dat je klant jouw dat vertrouwen durft te geven?

Over ons

Koop jij je brood bij Bakker Koos met zijn vrolijke uitstraling, die smakelijk en deskundig kan vertellen over zijn nieuwste meergranenbrood en welke kaas hij er zelf er het liefste op doet? Of koop je bij Bakker Henk, die plichtmatig je bestelling over de toonbank schuift? Je gaat voor je brood vast naar Koos, zelfs als je er verder voor moet lopen en langer in de rij moet staan. Laat je klant zien, dat jij Koos bent en besteed veel aandacht aan ‘Over ons’. Op deze plek geen verkooppraat, maar persoonlijke informatie. Je klant wil de mens zien achter het bedrijf. Vertel over de passie voor je vak, je achtergrond en ervaring, schep een band en vergeet die leuke foto niet. Stel je medewerkers voor en laat zien met wie je klant te maken heeft. Betrouwbaarheid begint met openheid.

Website en weblog werken samen

Een klantrelatie opbouwen doe je stukje bij beetje. Geef de klant de kans om jou te leren kennen en geef hem of haar daarvoor de tijd. Met een weblog of een nieuwsbrief geef je stukjes informatie cadeau. De klant kan zo kennis met je maken en zich een beeld vormen van jouw professionaliteit, ervaring en stijl. Stel veel voorkomende problemen en de oplossingen aan de orde, geef tips en laat zien dat je de klant begrijpt. Zo zorg je voor laagdrempeligheid en bouw je aan vertrouwen: het begin van een goed klantrelatie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *